Via het ErasDu-project kunnen leerlingen uit het Beroeps- en Technisch Onderwijs een korte individuele werkstage in het buitenland lopen via het Erasmus+-programma. Ook BuSO-leerlingen uit gelijkaardige richtingen kunnen deelnemen.

En er is meer! Er is nu ook de mogelijkheid voor lesgevers en stafpersoneel van het Technisch en Beroepsonderwijs om deel te nemen aan “jobshadowing” bij een partnerorganisatie in het buitenland.

De onderwijsinstelling zelf moet géén projectaanvraag indienen: een gratis samenwerking aangaan met CONNECTIEF volstaat.

Meer info hier.

Via het ErasDu-project kunnen leerlingen uit Leren en Werken, Duaal Leren en sinds kort ook het Voltijdse Beroeps- en Technisch Onderwijs een korte individuele werkstage in het buitenland lopen via het Erasmus+programma. Ook BuSO-leerlingen uit gelijkaardige richtingen kunnen deelnemen.

De onderwijsinstelling zelf moet géén projectaanvraag indienen: een gratis samenwerkingsovereenkomst aangaan met CONNECTIEF volstaat.

Meer info hier.

ENNE is een Europees project waarin België naast Italië, Duitsland, Bulgarije en Portugal inzet op de oprichting van 5 nationale netwerken voor de versterking van arbeidsmarktgericht onderwijs. De focus in dit project ligt op het verhogen van de mobiliteitskansen voor leerlingen en leerkrachten. Dit wordt gerealiseerd door de opbouw van een (inter)nationale community, opleidingen voor leerkrachten ifv mobiliteitsmanagement en schrijven van KA2 projecten en tot slot de ontwikkeling van een internationaliseringsstrategie.

Meer info hier of neem contact op.

ENNE is een Europees project waarin België naast Italië, Duitsland, Bulgarije en Portugal inzet op de oprichting van 5 nationale netwerken voor de versterking van arbeidsmarktgericht onderwijs. De focus in dit project ligt op het verhogen van de mobiliteitskansen voor leerlingen en leerkrachten. Dit wordt gerealiseerd door de opbouw van een (inter)nationale community, opleidingen voor leerkrachten ifv mobiliteitsmanagement en schrijven van KA2 projecten en tot slot de ontwikkeling van een internationaliseringsstrategie.

Meer info hier of neem contact op.

Erasmus+ KA220 VET project: LOGIPRO – Integratie van logistieke processen in virtuele bedrijven (coördinator: COFEP)
Het LOGIPRO-project heeft tot doel een werkgebaseerd programma te ontwikkelen dat Europese studenten in beroepsonderwijs en -opleiding voorbereidt op een geavanceerde logistieke opleiding in het hoger onderwijs of op een job binnen de logistieke sector.
Om de instroom van ervaren studenten in logistieke programma’s binnen hoger onderwijs en de bedrijfwereld te vergroten, willen we de methodologie van het virtueel bedrijf implementeren in logistieke onderwijsprogramma’s en pilots opzetten voor logistieke virtuele bedrijven in VET-scholen in de partnerlanden.
Door logistieke virtuele bedrijven te creëren zijn we er zeker van dat dit project de mismatch tussen de competenties die studenten worden aangeleerd en de skills die de sector vraagt, kan verkleinen.

Wil je meer info? Klik op deze link om de projectwebsite te bezoeken.

Erasmus+ KA220 VET project: LOGIPRO – Integratie van logistieke processen in virtuele bedrijven (coördinator: COFEP)
Het LOGIPRO-project heeft tot doel een werkgebaseerd programma te ontwikkelen dat Europese studenten in beroepsonderwijs en -opleiding voorbereidt op een geavanceerde logistieke opleiding in het hoger onderwijs of op een job binnen de logistieke sector.
Om de instroom van ervaren studenten in logistieke programma’s binnen hoger onderwijs en de bedrijfwereld te vergroten, willen we de methodologie van het virtueel bedrijf implementeren in logistieke onderwijsprogramma’s en pilots opzetten voor logistieke virtuele bedrijven in VET-scholen in de partnerlanden.
Door logistieke virtuele bedrijven te creëren zijn we er zeker van dat dit project de mismatch tussen de competenties die studenten worden aangeleerd en de skills die de sector vraagt, kan verkleinen.

Wil je meer info? Klik op deze link om de projectwebsite te bezoeken.

Erasmus+ KA220 VET project: DIGIPRAC – Het digitale virtueel bedrijf (partner: COFEP)

Het DIGIPRAC-project wil de huidige methodiek van het virtueel bedrijf omzetten naar een digitaler model en digitale competenties toevoegen aan de leerresultaten, competenties en vaardigheden die worden getraind in het huidige practice enterprise model, dat in België gekend staat onder het ‘virtueel bedrijf’ van COFEP.

Klik hier voor meer informatie over dit project, of contacteer Arianna Thiré, projectcoördinator van COFEP, via de contactpagina.

Erasmus+ KA220 VET project: DIGIPRAC – Het digitale virtueel bedrijf (partner: COFEP)

Het DIGIPRAC-project wil de huidige methodiek van het virtueel bedrijf omzetten naar een digitaler model en digitale competenties toevoegen aan de leerresultaten, competenties en vaardigheden die worden getraind in het huidige practice enterprise model, dat in België gekend staat onder het ‘virtueel bedrijf’ van COFEP.

Klik hier voor meer informatie over dit project, of contacteer Arianna Thiré, projectcoördinator van COFEP, via de contactpagina.

Erasmus+ YOUTH project: FEMPOWER – Female Empowerment: Leaders of the Future (partner: COFEP)
De belangrijkste doelstelling van het FEMPOWER project is het ontwikkelen en versterken van vaardigheden op het gebied van vrouwelijk leiderschap en het mondiger maken van jonge vrouwen binnen de innovatieve werkgebaseerde leeromgeving van de practice enterprise.

De tweede doelstelling is elementen in het programma op te nemen om genderstereotype verwachtingen aan te pakken en het bewustzijn van discriminatie op grond van geslacht op de arbeidsmarkt te vergroten. Het consortium zal meewerken aan de ontwikkeling van een minicursusprogramma voor vrouwelijk leiderschap en empowerment, waardoor jonge deelnemers meer kans maken om zich te ontpoppen tot leiders en inzicht krijgen in de realiteit van de arbeidsmarkt en zich beter kunnen aanpassen aan nieuwe trends in het aanwervingsproces.

Klik hier voor meer informatie over dit project, of contacteer Arianna Thiré, projectcoördinator van COFEP, via de contactpagina.

Erasmus+ YOUTH project: FEMPOWER – Female Empowerment: Leaders of the Future (partner: COFEP)
De belangrijkste doelstelling van het FEMPOWER project is het ontwikkelen en versterken van vaardigheden op het gebied van vrouwelijk leiderschap en het mondiger maken van jonge vrouwen binnen de innovatieve werkgebaseerde leeromgeving van de practice enterprise.

De tweede doelstelling is elementen in het programma op te nemen om genderstereotype verwachtingen aan te pakken en het bewustzijn van discriminatie op grond van geslacht op de arbeidsmarkt te vergroten. Het consortium zal meewerken aan de ontwikkeling van een minicursusprogramma voor vrouwelijk leiderschap en empowerment, waardoor jonge deelnemers meer kans maken om zich te ontpoppen tot leiders en inzicht krijgen in de realiteit van de arbeidsmarkt en zich beter kunnen aanpassen aan nieuwe trends in het aanwervingsproces.

Klik hier voor meer informatie over dit project, of contacteer Arianna Thiré, projectcoördinator van COFEP, via de contactpagina.

Erasmus+ KA220 VET project: ENGAGE – Stage in het virtueel bedrijf (partner: COFEP)

Het ENGAGE-project beoogt een flexibele, innovatieve en inclusieve stage in de practice enterprise aan te bieden die kan worden aangepast aan de toekomstige behoeften en eisen van de arbeidsmarkt.

Het doel van het project is niet om een vervanging te creëren voor bedrijfsstages, maar om een aanvullende alternatieve stagemogelijkheid te bieden die een inclusieve en flexibele op werk gebaseerde leeroptie biedt voor stagiairs in beroepsonderwijs en -opleiding. Het ENGAGE-project zal het traditionele “Practice Enterprise”-programma aanpassen tot een stagemodel om een alternatieve oplossing te bieden van stages die nauw aansluiten bij een bedrijf in de echte wereld, in gevallen waarin beroepsonderwijs- en -opleidingsstudenten geen stageplaats kunnen vinden die op het werk gebaseerde componenten omvat.

Klik hier voor meer informatie over dit project, of contacteer Arianna Thiré, projectcoördinator van COFEP, via de contactpagina.

Erasmus+ KA220 VET project: ENGAGE – Stage in het virtueel bedrijf (partner: COFEP)

Het ENGAGE-project beoogt een flexibele, innovatieve en inclusieve stage in de practice enterprise aan te bieden die kan worden aangepast aan de toekomstige behoeften en eisen van de arbeidsmarkt.

Het doel van het project is niet om een vervanging te creëren voor bedrijfsstages, maar om een aanvullende alternatieve stagemogelijkheid te bieden die een inclusieve en flexibele op werk gebaseerde leeroptie biedt voor stagiairs in beroepsonderwijs en -opleiding. Het ENGAGE-project zal het traditionele “Practice Enterprise”-programma aanpassen tot een stagemodel om een alternatieve oplossing te bieden van stages die nauw aansluiten bij een bedrijf in de echte wereld, in gevallen waarin beroepsonderwijs- en -opleidingsstudenten geen stageplaats kunnen vinden die op het werk gebaseerde componenten omvat.

Klik hier voor meer informatie over dit project, of contacteer Arianna Thiré, projectcoördinator van COFEP, via de contactpagina.